Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg
  • Overenskomst
  • Samarbejde
  • Arbejdsmiljø
  • Tillidsvalgte
  • CO-Magasinet

ARTIKLER & NYHEDER

CSR som løftestang for arbejdsmiljøet

Virksomhedens flotte ord om Corporate Social Responsibility skal omsættes til virkelighed, mener Bibbi Bang, arbejdsmiljørepræsentant i Sodexo Airport Service A/S.

Bibbi Bang er ret begejstret for CSR (Corporate Social Responsibility).

- Jeg synes, det er et utroligt spændende instrument, som kan bruges, uanset om du er øko-freak, naturforeningsmedlem eller fagligt aktiv. Det giver bare så god mening, siger hun.

Hun fik for alvor øje på CSR, da hun i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse kiggede nærmere på virksomhedsprofilen på den franske koncern, som havde overtaget hendes arbejdsplads fra SAS Ground Handling.

- Jeg kunne se, at de under CSR blandt andet skriver, at de vil forbedre livskvaliteten for deres medarbejdere, kunder og leverandører. Og så blev jeg nysgerrig. Hvad ligger der bag sådan en politik, og hvad er CSR egentlig? Jeg fornemmede, at vi kunne bruge det som en form for løftestang, fortæller hun.

Bibbi Bang

Navn: Bibbi Bang
Alder: 46 år
Arbejdsplads: Sodexo Airport Service A/S
Fagforbund: 3F
Bopæl: København V
Tillidshverv: Har siddet otte år i arbejdsmiljøorganisationen som arbejdsmiljørepræsentant; de seneste fire år som miljøassistent, hvilket vil sige, at tre dage er hun fuldtids arbejdsmiljørepræsentant. Suppleant til bestyrelsen i 3F Kastrup, medlem af miljøudvalget Kastrup
Familie: Samboende og har en søn på 14 år
Fritidsinteresser: Miljøarbejdet fylder meget, særligt med masteruddannelsen i CSR. Er kunstinteresseret og holder af at gå til koncerter og se eksperimenterende teater
E-mail: bs116@hotmail.com

Uddannelse i CSR
Bibbi Bang er arbejdsmiljørepræsentant i Sodexo Airport Service A/S, som rengør fly mellem afgangene i Københavns Lufthavn. Og siden hun opdagede muligheden for at bruge CSR i arbejdsmiljøarbejdet, har hun plaget sine kolleger med sine overvejelser. Derfor var hun også både begejstret og overrasket, da hun ved en tilfældighed hørte om den CSR-uddannelse, som LO-skolen har oprettet i samarbejde med Copenhagen Business School. Hun var straks klar på at tage uddannelsen, som er sat sammen som en akademiuddannelse.

- Uddannelsen er ikke slut endnu, men indtil videre har det været en fornøjelse. Det er så rart at tale med nogen, som også interesserer sig for CSR. Vi er gået i dybden med de forskellige retningslinjer inden for CSR og dertil knyttede konventioner, erklæringer og principper, hvor giver det mening for virksomheden, og vi har hørt om, hvordan kan man kan skabe motivation, trivsel og være innovativ. Min vinkel er her, at CSR er en mulighed for at involvere og lytte til medarbejderne. Det er afgørende at indlejre en værdibaseret, stratetisk CSR-tankegang og oprette en organisationskultur, hvor CSR ikke bare er tomme ord, men at det kommunikeres og forankres i ledelsens og medarbejdernes værdier og daglige praksisser. Under CSR ligger også kædeansvar. Det er rigtigt interessant, siger hun.  

Hun håber, at Sodexos CSR-politik i fremtiden kan bruges til blandt andet at forbedre trivslen og arbejdsmiljøet blandt kollegerne i København. Overgangen fra den danske motivationsbaserede ledelsesstil i SAS til den franske rengøringsgigants mere kontrollerende stil har nemlig været hård for Bibbi Bang og hendes kolleger.

- Jeg ved godt, at nyt er svært, og ting tager tid. Men nu har vi været i gang i et år, og jeg savner stadig noget, som motiverer os til at yde en ekstra indsats ud over lønnen. Og her ser jeg, at vi kan bruge CSR som en løftestang. Vi skal have en debat om, hvordan lever vi op til vores CSR-politik, og hvordan vi skal have det her i forhold til det, som vi skriver i vores CSR-politik, mener hun.

Sodexo

Sodexo er en af verdens største servicevirksomheder. Koncernen, der har flere end 380.000 ansatte i 80 lande, har hovedkvarter i Frankrig og beskæftiger sig blandt andet med rengøring og kantinedrift. Koncernen har omkring 400 ansatte i Danmark. Cirka 200 af dem arbejder i Sodexo Airport Service A/S, som står for rengøring af fly i Københavns Lufthavn.
 

Mange gode idéer
Hun peger på, at medarbejderne under SAS alle kendte koncernens code of conduct: sikkerhed, punktlighed og service.

- Og vi havde selv ansvar for at levere det produkt, som kunden forventede - nemlig kvalitet og punktlighed. Det satte vi en ære i og havde det sjovt, mens vi gjorde det. Derfor har jeg tænkt over, hvordan vi kan finde en anden motivation. Vi danskere stiller jo spørgsmål og har brug for, at tingene giver mening, og vi har mange gode idéer, der er til gavn for virksomheden, fortæller hun.

Og en åbenlys mulighed for at skabe motivation finder hun blandt andet i Sodexos CSR-politik ved at kombinere ønsket om at beskytte miljøet og forbedre livskvaliteten for medarbejdere og kunder. 

- På de oversøiske fly er der meget plast i omløb. Hvorfor ikke samle det ind og gøre det målbart? Så vi føler, at vi gør noget, der har betydning. Virksomheden kan spare penge, og vi kan generere en anden form for motivation end bare løn, siger hun.

Bibbi Bang har endnu ikke præsenteret ledelsen for sine idéer. Men hun håber, at hun med sin viden om CSR kan få en god dialog med ledelsen og skabe et bedre miljø for både kolleger og os andre.

- For uden TR og AMR er CSR kun PR, siger hun.
 

VIL DU VIDE MERE?