Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg
  • Overenskomst
  • Samarbejde
  • Arbejdsmiljø
  • Tillidsvalgte
  • CO-Magasinet

ARTIKLER & NYHEDER

Medarbejdere i kø for efteruddannelse

Meggitt har i en del år ikke gjort meget ved efteruddannelse. Men nu er virksomheden gået ind i aftalt uddannelse, og medarbejderne er begejstrede for tilbuddet.

De har travlt på Meggitt A/S i nordsjællandske Kvistgård. I løbet af 2018 er der ansat 22 nye medarbejdere, så de nu er 115. Travlheden har dog ikke forhindret virksomheden i at sætte gang i aftalt uddannelse og få de ansatte på kurser.

Uddannelse var ellers stort set gået i glemmebogen i de seneste otte-10 år på Meggitt. Men nu havde ønsket ligget og summet i et stykke tid, og 3F-tillidsrepræsentant Jørgen Persson havde luftet det i samarbejdsudvalget nogle gange, fordi medarbejderne var begyndt at efterlyse det.

5 gode råd fra Meggitt

  1. Læg en overordnet strategi og plan for uddannelse i samarbejdsudvalget.
     
  2. Brug konsulenterne fra Industriens Uddannelser til at få overblik over muligheder, økonomi og rådgivning til at skrue rammeaftale og uddannelsesplaner sammen.
     
  3. Indgå samarbejde med en eller flere virksomheder i lokalområdet om at stille et uddannelseshold, hvis I ikke selv har nok.
     
  4. Tilbyd screening af læse- og skrivefærdigheder til alle – også lederne. Sæt tilmeldingslister op, så kollegerne inspirerer hinanden til at deltage. Lav en kort tilmeldingsfrist, så folk ikke trækker beslutningen i langdrag.
     
  5. Brug egne medarbejdere eller eventuelt medarbejdere fra en anden virksomhed til at fortælle den gode historie om, hvad de fik ud af at tage efteruddannelse. Gør det på et personalemøde, så der er god tid.

Den nuværende ledelses positive tilgang har sammen med ansættelsen af en HR-ansvarlig, der har fokus på efteruddannelse, set nødvendigheden af at komme videre. Derfor var virksomheden da heller ikke sen til at handle, da den blev opmærksom på mulighederne for aftalt uddannelse. Det passede præcist til den situation, Meggitt står i. Virksomheden har en række medarbejdere med udenlandsk baggrund, og de har brug for at få løftet deres læse- og skrivefærdigheder, og samtidig kræver øget automatisering og digitalisering mere af alle ansatte.

- Udfordringerne med sproget kunne vi bedre håndtere, da vi havde 40 medarbejdere. Men nu er vi over 100, og det betyder, at dialogen mellem medarbejderne bliver større, og mange beskeder er på skrift. Så er man nødt til at kunne læse og skrive dansk på et vist niveau. Samtidig stiger kravene til dokumentation også fra vores kunder, og det stiller selvfølgelig også ekstra krav til alle ansatte, siger administrerende direktør Frank Jespersen.

HR-ansvarlig Salina Larsen fremhæver også, at det bliver vigtigere at kunne begå sig skriftligt:

- Arbejdsinstruktioner og sikkerhedsprocedurer bliver i højere grad skrevet ned, og dem skal man selvfølgelig kunne læse og forstå. Men der er faktisk også det sociale i det, at man kan tale sammen og forstå hinanden med lidt mere end bare nogle enkelte gloser på dansk.

 

Inspiration og rådgivning

For en virksomhed som Meggitt, hvor efteruddannelse ikke har været en del af hverdagen, har det været en udfordring at komme i gang. Men gennem hjælp og inspiration fra Netværkslokomotivet, inspiration fra Dansk Retursystem og et samarbejde med en anden lokal virksomhed - Trelleborg Sealing Solutions i Helsingør - blev Meggitt sporet ind på mulighederne. Og så sendte virksomheden bud efter uddannelseskonsulent Annette Lindemann Carlsen fra Industriens Uddannelser. Med hendes hjælp faldt formaliteterne, herunder rammeaftalen, hurtigt på plads.

- Det har været en stor hjælp. Det kan godt virke som lidt af en jungle – hvilke uddannelsesmuligheder er der, hvad er der er af muligheder for refusion, og hvilke krav skal vi opfylde? Det er spørgsmål, som vi har fået svar på, siger Frank Jespersen.

Første skridt på vejen for Meggitt var at fortælle alle medarbejdere om tilbuddet for efteruddannelse. Det skete på virksomhedens månedlige ”All-hands”-møde, hvor det blandt andet blev gjort meget nærværende, da to medarbejdere fra Trelleborg Sealing Solutions kom og fortalte om deres personlige erfaringer med efteruddannelse.

Det gjorde stort indtryk. Da der efterfølgende blev hængt lister op, hvor medarbejderne kunne skrive sig på for at deltage i en kompetenceafklaring, blev de hurtigt fyldt ud. Det var frivilligt at deltage, men kollegerne var gode til at opfordre hinanden til at tilmelde sig. 90 procent af medarbejderne valgte at deltage, hvilket formentlig var hjulpet godt på vej af, at ledelsen også deltog i screeningen, og at tilmeldingsperioden var så kort, at der ikke var meget tid til at tænke sig om.

Kompetenceafklaringen er ikke blevet brugt til at tvinge nogen på uddannelse, men mange var hurtige til at melde sig til det danskkursus under forberedende voksenundervisning (FVU), som Meggitt i første omgang udbød seks pladser af.

 

Klar til næste skridt

Flere står i kø for at komme afsted, og Meggitt satser nu på at kunne fortsætte det lokale samarbejde med andre virksomheder, så de i samarbejde kan udfylde hele undervisningshold. Og så er danskkurserne kun første skridt.

- Nu får vi gjort kollegerne uddannelsesparate med den forberedende voksenundervisning. Så nu kommer de helt sikkert til at føle sig mere klar til at tage de næste uddannelsesskridt, som bliver mindre, når de kommer med gode danskkundskaber, siger 3F-tillidsrepræsentant Jørgen Persson.

Fire medarbejdere har tidligere taget uddannelsen som industrioperatør, og det kan godt være vejen for flere. Det vil Meggit nu finde ud af, hvilket kan ske med yderligere rådgivning fra uddannelseskonsulent Annette Lindeman Carlsen fra Industriens Uddannelser. For yderligere uddannelse er nødvendig.

- Ønsket for virksomheden er helt klart, at vi skal vækste, og vi vil gerne beholde produktion i Danmark. Derfor skal vi være konkurrencedygtige, og digitaliseringen og automatiseringen betyder også, at kravene bliver ved med at stige til, hvad man skal kunne som medarbejder. Det første skridt var danskundervisning, og det næste kunne for eksempel godt være noget mere matematisk forståelse, siger teknisk direktør Tim Schwarting.

Og den administrerende direktør Frank Jespersen supplerer:

- Som beskæftigelsessituationen er nu, er det blevet sværere at rekruttere folk, så vi kan ikke bare gå ud og hive kvalificeret arbejdskraft ind fra gaden. Derfor er vi også nødt til at holde på og udvikle de medarbejdere, vi har.