Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

EU-aftale om nyt ESU-direktiv

EU er blevet enig om at styrke europæiske samarbejdsudvalg med flere møder, klarere regler og bedre ressourcer. Det nye ESU-direktiv forventes endeligt vedtaget i efteråret, og de nye regler får fuld virkning i 2028.

EU er nu et stort skridt nærmere en revision af direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (ESU). Før sommerferien blev Ministerrådet og EU-Parlamentet enige om en politisk aftale. Umiddelbart er der ros fra dansk og europæisk fagbevægelse. Her vurderer man, at det nye direktiv forbedrer medarbejderrepræsentationen i store multinationale virksomheder i hele Europa.

”Aftalen lægger op til at styrke rettigheder og muligheder for europæiske samarbejdsudvalg. Det kan især støtte de udvalg, der arbejder under lovgivning i lande, hvor arbejdstagersiden ikke har samme rolle som i Danmark”, siger Jens Henneberg Andersen, konsulent i CO-industri, der er koordinator for flere Europæiske Samarbejdsudvalg i fremstillingsindustrien.

 

STYRKEDE RETTIGHEDER OG MULIGHEDER

Forud for aftalen havde fagbevægelsen i Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation, ETUC, fremlagt en række krav til et nyt direktiv. Den umiddelbare vurdering fra ETUC er, at alle krav er imødekommet.

Fakta

Det nye ESU-direktiv – kort fortalt

  • Bedre håndhævelse – skærpede sanktioner og klare procedurer for information og høring.
     
  • Adgang til retshjælp – ESU får dækket rimelige juridiske omkostninger.
     
  • Ens regler for alle – gamle undtagelser fjernes.
     
  • To årlige møder – samt mulighed for ekstraordinære møder ved store ændringer.
     
  • Kønsbalance – mål om mindst 40 procent af hvert køn i ESU og forhandlingsudvalg.
     
  • Mere åbenhed – strammere fortrolighedsregler og krav om begrundelser.

Det nye direktiv gør det både lettere at oprette nye Europæiske Samarbejdsudvalg og giver eksisterende udvalg bedre muligheder for at udføre deres arbejde. Der indføres ret til to årlige møder. Det bliver tydeligere, hvornår virksomheder skal informere og høre ESU’et om grænseoverskridende beslutninger. Det bliver sværere for ledelser at tilbageholde oplysninger ved at henvise til fortrolighed, og der stilles krav om, at virksomheder sikrer tilstrækkelige ressourcer til møder, eksperter og juridisk bistand.

Et andet væsentligt element er, at de gamle undtagelser for ældre ESU-aftaler forsvinder. Dermed vil alle samarbejdsudvalg i princippet være underlagt de samme minimumsregler.

 

SERVICETJEK AF AFTALER

”Det bliver spændende at følge, hvordan de udvidede rettigheder sikres i arbejdet med national lovgivning”, siger Jens Henneberg Andersen.

”Allerede nu kan vi begynde at forberede servicetjek af eksisterende aftaler. Det nye direktiv kan være en god anledning til at forbedre samarbejdet og styrke medarbejderrepræsentation over grænserne,” fortsætter han.

Et andet forhold, der kan blive relevant at dykke ned i for både medarbejdere og ledere, er håndtering af tvister og overtrædelser af aftaler. På CO-området i Danmark er der ingen eksempler på, at ESU’er efter dansk lovgivning har skullet løse uenigheder ved domstol eller voldgift. Det kan variere fra aftale til aftale, hvorvidt man i sidste ende skal håndtere en mulig overtrædelse af aftalen ved at gå til en domstol eller voldgift.

”I Danmark har vi tradition for at kunne tale os til rette. Skulle man få behov for at håndtere en tvist om overtrædelse af ESU-aftaler, så anbefaler CO-industri, at parterne har en aftale om voldgift frem for at gå til domstol”, forklarer Jens Henneberg Andersen.

 

STÆRKERE SANKTIONER

”Hensigten fra dansk side er, at uenigheder i så stor udstrækning som muligt løses mellem parterne på arbejdsmarkedet. Det kan se meget anderledes ud i andre europæiske lande. Derfor har den europæiske fagbevægelse efterspurgt stærkere sanktionsmuligheder,” slutter han.

Et markant tiltag i aftalen er netop, at der indføres sanktioner eller bøder, der skal være  både effektive, afskrækkende og proportionale. Sanktioner skal kunne tilpasses virksomhedens størrelse og alvoren af overtrædelsen. Herunder dens varighed og konsekvenser, samt om bruddet er begået med vilje. Det åbner op for markant højere bøder, end vi kender i dag. I sidste ende bliver det dog op til medlemsstaterne at fastlægge niveauet.

 

BEHANDLING I EU-SYSTEMET

Aftalen skal endeligt behandles i både Det europæiske Råd og i EU-Parlamentet, før det kan vedtages endeligt. Målsætningen er, at aftalen behandles i løbet af efteråret, måske allerede i september. Det bliver altså en opgave for det danske EU-formandskab, da Danmark overtog formandsposten fra Polen 1. juli 2025.

Når direktivet er vedtaget, har medlemslandene to år til at gennemføre reglerne i national lov. De nye bestemmelser forventes at få fuld virkning fra 2028.

VIL DU VIDE MERE?