Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

SU var en kampplads

For få år siden var samarbejdskulturen i Alfa Laval Aalborg præget af mistillid og magtkampe. Den udvikling har ledelse og tillidsrepræsentanter målrettet arbejdet på at vende. Derfor har virksomheden fået CO-industris Samarbejdspris 2019.

Der var engang, hvor Tina Uttrup Sørensen frygtede møderne i samarbejdsudvalget på Alfa Laval i Aalborg.

”Det var næsten en slagmark, når vi var til SU-møder. Alt blev smidt på bordet, og ofte magtede jeg næsten ikke endnu et møde,” fortæller hun.

Tina Uttrup Sørensen er tillidsrepræsentant for medlemmer af Teknisk Landsforbund på Alfa Laval i Aalborg og en af de to tillidsrepræsentanter, der har indstillet årets modtager af CO-industris Samarbejdspris til hæderen.

Nu ser hun helt anderledes frem til SU-møderne.

”Der er en helt anden stemning i dag. Nu glæder jeg mig til at høre opdateringer fra de forskellige områder og få kendskab til, hvordan tingene kører,” siger hun.

Og netop den udvikling er årsag til, at Aalborg-virksomheden modtager CO-industris Samarbejdspris 2019. Ledelse og tillidsrepræsentanter har gennem de seneste år arbejdet målrettet på at ændre samarbejdskulturen og skabe mere tillid mellem parterne.

Tillidsrepræsentanterne var nemlig ikke de eneste, som syntes, at samarbejdet var kørt ud på et helt forkert spor.
Søren Hjort Krarup husker tydeligt, hvordan han blev advaret, første gang han som nytiltrådt administrerende direktør skulle til møde i samarbejdsudvalget hos Alfa Laval. SU kan godt være lidt en kampplads, lød det.

”Jeg syntes, at det lød groft, men det viste sig at holde nogenlunde stik,” fortæller han.

 

FYRINGSRUNDE VAR DRÅBEN

Vendepunktet kom, da virksomheden i 2014 var ude i en stor fyringsrunde i forbindelse med udflytning af en stor del af produktionen til Kina.

”Det ramte hovedet på sømmet for mig. Udflytningen var ærgerlig, men det var næsten lige så slemt, at vi som tillidsrepræsentanter og samarbejdsudvalg ikke havde været med i processen. Vi mente, at sådan en stor ændring absolut var noget, som vi skulle have været med inde over. Det er ikke sikkert, at vi kunne have ændret noget, men vi kunne have bidraget til, at processen var kørt smartere,” siger Nina Heidelbach, som er tillidsrepræsentant for medlemmer af HK Privat hos Alfa Laval og medindstiller til prisen. 

Alfa Laval Aalborg

Alfa Laval Aalborg er en del af Alfa Laval koncernen. Selskabet udvikler, producerer, leverer og servicerer kedler, brændere, varmevekslere og inertgasbrændere til skibe og industrier over hele verden. Desuden har selskabet stigende fokus på udviklingen af grønne teknologier til skibsfarten, som for eksempel scrubber-løsninger til rensning af svovlgasser.

Ud over produktionsfaciliteterne har Alfa Laval Aalborg har et nyligoprettede testcenter, som giver kunderne mulighed til at teste deres marineprodukter i deres eget miljø forsynet med havvand fra Limfjorden. 

Alfa Laval Aalborg har 420 medarbejdere.

Søren Hjort Krarup erkender, at processen langt fra blev grebet an på den rigtige måde.

”Da jeg kom hertil, oplevede jeg, hvad jeg tror, er sådan lidt af den gamle værftskultur mellem ledelse og medarbejderrepræsentanter. Historisk var det sådan, at var der den mindste anledning til at få bygget en konflikt op, så gjorde man det. Det var ikke en win-win-situation, man forsøgte, men enten dem eller os, der skulle give sig. Det prægede til tider samarbejdet og skabte mistillid,” fortæller han.

Omstændighederne i forbindelse med udflytningen af arbejdspladser til Kina blev begyndelse på en ændring af samarbejdskulturen. Samarbejdsudvalget kontaktede CO-industri og Dansk Industris samarbejdskonsulenter i TekSam, som hjalp med at finde den rigtige størrelse på udvalget, der var meget stort, og spore medlemmerne ind på, hvilke opgaver udvalget skulle tage sig af.

”Vi brugte arbejdet til at opbygge tilliden igen. Når samarbejdet er kørt så meget af sporet, så er det ikke noget man fikser fra den ene dag til den anden,” siger Nina Heidelbach.

 

VISER HINANDEN TILLID

Selv om det har taget tid, så oplever både direktør og tillidsrepræsentanter, at de er kommet rigtigt langt med at få opbygget et tæt samarbejde. Ledelsen ændrede blandt andet helt adfærd, da virksomheden for tre år siden reorganiserede. En gang om ugen eller hver 14. dag blev alle tillidsrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter opdateret på den seneste udvikling.

”Vi kunne se, at vi fik positiv feedback på det, og der slap ikke ting ud, som ikke skulle slippe ud. Det var dér, jeg fornemmede, at nu begynder det at vende. Vi skulle vise hinanden tillid og vise, at den ikke blev misbrugt, og det er svært, hvis man ikke gør det i handlinger. Man er nødt til fra begge sider at sige: Nu tror vi på dem, at de er oprigtige og gør det, de siger. Vi er blevet lidt mere runde og siger pyt til noget, som tidligere havde givet konflikt. Og så tager vi de vigtige diskussioner i stedet for,” siger Søren Hjorth Krarup.

”Tidligere var det sådan, at noget så banalt som utilfredshed med toiletpapir kunne end hos samarbejdsudvalget. Nu prøver vi at sortere lidt i det og har kun det med til møderne, som vi synes, er reelt og vigtigt, og som vi vil kæmpe for. Så finder vi en løsning på de andre ting på en anden måde,” supplerer Nina Heidelbach.

For Tina Uttrup Sørensen har den nye ledelsesstil haft stor indflydelse på, hvordan hun oplever arbejdsdagen.

”Vi har fået mere ro i maven. Vi ved godt, at hvis der skal ske noget drastisk, så bliver vi inddraget. Vi skal ikke gå og tænke over, om der er noget om det, hvis vi hører rygter blandt kollegerne. Det har også betydet meget, at vi kan sparre med hinanden om forskellige ting. Og hvis vi har noget, som vi gerne vil vende med Søren, så er det altid en mulighed,” siger hun.

Hun oplever en positiv udvikling i, hvordan samarbejdsudvalget bliver brugt til at snakke om fremtiden i virksomheden, og hvordan de kommer derhen.

 

VI ER SAMARBEJDSPARTNERE

Samtidig er tilliden og samarbejdet blevet styrket ved at formalisere arbejdet med forskellige opgaver. Der er blandt andet nedsat et kompetenceudvalg, der i første omgang har haft fokus på at løfte dem, som har mest behov for det. Ligesom en gruppe har arbejdet med at lave en køreplan for, hvordan Alfa Laval kan forebygge stress og hjælpe medarbejdere, der er blevet ramt af stress.

”Jo mere vi arbejder sammen mellem ledelse og medarbejdere om, at medarbejderne skal synes, at det er fedt at komme på arbejde, jo nemmere bliver det for os alle sammen at tage tingene i opløbet, hvis der er noget. Så for mig at se er et godt samarbejde forudsætningen for, at vi kan nå de mål, vi har sat os om, at vi både vil fastholde de medarbejdere, vi har, og at vi vil tiltrække de bedste medarbejdere, når vi skal ansætte nye,” siger Søren Hjorth Krarup.

Det er en holdning, som tillidsrepræsentanterne er enige i.

”Vi tænker i højere grad på hinanden som samarbejdspartnere i stedet for som dem og os. Jeg er sikker på, at vi kommer længst som virksomhed, hvis vi arbejder sammen om tingene. Det er ikke sikkert, at vi altid er enige, men så må vi prøve at finde fælles løsninger eller nogen må gå på kompromis. Det er optimalt for alle parter, at vi kan løse problemer og ændre ting i fællesskab,” fastslår Nina Heidelbach.
 

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.