Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

En brandgod ordning

Med MARCOD’s lærlingeordning er der styr på alt det administrative, og det giver mulighed for at fokusere på at oplære dygtige lærlinge, siger Jonny Jacobsen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn.

Jonny Jacobsen er stor fan af den lærlingeordning, som hans arbejdsplads sammen med fem andre virksomheder i Nordjylland er medlem af. Han oplever nemlig, at det har givet dygtigere lærlinge.

- Det er som om, at de lærlinge, vi har haft de seneste par år, er bedre end flere af dem, vi tidligere har haft, siger Jonny Jacobsen, der er fællestillidsrepræsentant på MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn.

Han kan ikke udelukke, at det er et rent tilfælde, men han tror mere på, at de dygtige lærlinge skyldes den lærlingeordning under MARCOD (Maritimt Center for Optimering og Drift), som MAN Diesel & Turbo deltager i sammen med fem andre virksomheder. De deles om en lærlingekoordinator, som tager sig af de administrative opgaver omkring lærlingene og sørger for, at samarbejdet mellem lærlinge, virksomheder og skole fungerer. 

- Det er en brandgod ordning. Vi kan koncentrere os mere om at uddanne lærlingene, end vi kunne tidligere, hvor vi også havde alle de praktiske ting at tage os af. Nu har vi en person, som er dedikeret til at tage sig af lærlingene. Vi har en, som skal hjælpe lærlingene, men vedkommende har jo også andre opgaver, og nogle gange står valget altså mellem at få et skib ud at sejle eller tage sig af en lærling, og så ved vi jo godt, hvad der er vigtigst, siger Jonny Jacobsen.

En slags mellemmand
På MAN Diesel og Turbo i Frederikshavn er der cirka 470 ansatte.  Ud af dem er der cirka 130 faglærte, hvoraf 12 er lærlinge. En af dem er Jonas Meng Hansen, som arbejder i et af værkstederne i afdelingen på havnen i Frederikshavn. Han er udlært som skibsmontør til juli næste år og lærlingetalsmand. 

- Som lærlinge er vi også glade for lærlingeordningen. Vi bruger meget lærlingekoordinator Anette H. Sørensen, hvis der er problemer med skolen, eller hvis vi har spørgsmål til skoleophold. Vi kan også bruge hende, hvis vi skal have styr på noget med ledelsen. Hun er en slags mellemmand, fortæller han.

- Anette kan også være den, som lærlingene taler med, hvis der er en svend, som går og opfører sig træls. Så kommer hun til mig, og jeg tager så en snak med svendene, supplerer Jonny Jacobsen.

Lærlingekoordinatoren er også den, der sørger for, at lærlingene bliver rystet socialt sammen på tværs af de seks virksomheder. Hun har arrangeret go-kart-tur og bowlingtur samt taget lærlingene med til Diesel House i København, Grundfos i Bjerringbro og på støberi i Slagelse.

- Det betyder, at der er sammenhold på tværs af virksomhederne, og at vi holder kontakten vedlige mellem skoleopholdene, siger Jonas Meng Hansen.

Bedre jobmuligheder
Som en del af lærlingeordningen samarbejder hans læreplads med Hirtshals Yard og Orskov Yard om at give skibsmontørlærlingene den bedste uddannelse. Det betyder, at han til foråret skal i praktik hos Hirtshals Yard i seks uger for at lære at svejse og lave rørarbejde, mens deres lærlinge kommer til MAN, hvor man arbejder mere med motorreparation.

- Det er rigtigt godt, fordi det betyder, at noget af det sidste, jeg har haft mellem hænderne inden svendeprøven, er rørarbejde, som vi ikke arbejder så meget med her. Det er vigtigt, at vi har en bred uddannelse, så vi har større muligheder for at finde job efter svendeprøven, siger han.

Jonny Jacobsen oplever også, at rotationsordningen er en fordel for lærlingene.

- Vi hører fra lærerne på EUC Nord, at de tydelig kan se, hvor lærlingene kommer fra til prøverne, siger han.

En god makker
Samtidig ser han det som en kæmpe fordel, at lærlingekoordinatoren jævnligt kommer på skolen og dermed også kender til de forhold, som lærlingene arbejder under, når de er på skoleophold.

- Jeg sidder i Tech Colleges uddannelsesudvalg sammen med Anette H. Sørensen, og hun er en god makker at have med. Vores ord har vægt, fordi vi repræsenterer begge sider af bordet – hun arbejdsgiverne og jeg arbejdstagerne – og vi er gode til at bakke hinanden op, fortæller han.

Som repræsentanter har de to blandt andet været med til at få skolen til at stramme op på sikkerheden, mens lærlingene er på skoleophold.

- Vi har stor fokus på sikkerhed. Det kræver vores kunder. Så kan det ikke være rigtigt, at lærlingene oplever den omvendte verden, når de er på skole, fastslår han.

Han sætter også stor pris på, at han kan trække på lærlingekoordinatorens viden om regler, bekendtgørelser og skolereform.

- Det er et fuldtidsarbejde at holde styr på, og svært, når du også skal være helt inde i overenskomsten. Nu har vi fået meget bedre struktur på det, og der er 100 procent styr på lærlingeforholdene. På den måde kan vi gøre vores bedste for, at vi også har faglært arbejdskraft i fremtiden, fastslår Jonny Jacobsen.

Derfor er han også overbevist om, at MAN Diesel & Turbo aldrig ville have haft en deleelektrikerlærling, hvis ikke lærlingekoordinatoren havde taget sig af det ekstra arbejde, som en deleordning kræver.

- Det er så oplagt at have en delelærling, når man som os ikke kan tilbyde hele paletten. For mindre virksomheder, der ikke har så mange ressourcer, mener jeg, at det er vejen frem at arbejde sammen på lærlingeområdet. På den måde kan vi alle give en hånd med til at sikre kvalificeret arbejdskraft, for det kommer vi alle sammen til at mangle, påpeger Jonny Jacobsen.

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.

VIL DU VIDE MERE?