Samarbejde
Et godt samarbejde udvikler medarbejdere og virksomheder i en positiv retning. Få inspiration og viden til at udvikle samarbejdet i samarbejdsudvalg, bestyrelser og europæiske samarbejdsudvalg.
Arbejdsmiljø
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - både fysisk og psykisk - er afgørende for at have det godt som menneske og medarbejder. CO-industri arbejder for et godt arbejdsmiljø gennem BFA Industri.
Tillidsvalgte
Bliv klogere på valg af tillidsvalgte, deres opgaver, uddannelse og muligheder. Det gælder tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, medarbejdervalgte i bestyrelser og ESU-repræsentanter.
ARTIKLER & NYHEDER
Har I styr på jeres whistleblowerordning?
22. februar 2022
Uanset om I har en whistleblowerordning eller ej, så er det tid til at sætte emnet på dagsordenen i bestyrelsen, hvis virksomheden har over 49 ansatte, lyder anbefalingen fra CO-industri.
Folketinget har vedtaget ”Lov om beskyttelse af whistleblowere”, som er en gennemførsel af Europa-Parlamentets direktiv om samme emne. Loven forpligter arbejdsgivere med over 49 ansatte til at have en intern whistleblowerordning. Samtidig giver loven whistleblowere beskyttelse mod repressalier i forbindelse med indberetning af lovovertrædelser og andre alvorlige forhold.
Efter loven er det et krav, at whistleblowerordningen er upartisk. Det vil sige, at der ikke skal kunne rejses tvivl om, at en whistleblower vil få en fair behandling ved en indberetning. Det kan for eksempel være ved at udpege en person eller et organ, som kan tage uvildig stilling til indberetningen. Det kan også være, at virksomheden vil overlade opgaven til en revisor eller en advokat.
CO-industri mener derfor, at der i bestyrelsen bør rejses spørgsmål om, hvad ledelsen vil gøre for at holde en whistleblowerordning upartisk. Samtidig vil det også være relevant at spørge ind til, hvordan ledelsen vil sikre, at der bliver informeret korrekt og tilstrækkeligt om ordningen, så den både kommer virksomheden og medarbejderne til gode.
Hvis I allerede har en intern whistleblowerordning, er det vigtigt at sikre, at den svarer til kravene i loven.
En whistleblowerordning skal ses som et værktøj til risikostyring. Formålet med loven er nemlig at forebygge forhold, der kan være skadelige for virksomhedens omdømme. Det er meningen, at en whistleblowerordnings eksistens i sig selv skal være med til at sikre åbenhed på arbejdspladsen og undgå eventuelle ulovligheder. I skal derfor betragte whistleblowerordningen som et supplement til den kommunikation, I allerede har.
HVAD KAN MAN INDBERETTE?
Det er vigtigt at understrege, at loven ikke åbner et stort sort hul til rygter og sladder fra alt og alle. Loven fastsætter en lang liste af emner, der kan indberettes, som for eksempel offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser, hvidvask, finansiering af terror, produktsikkerhed, transportsikkerhed, miljøbeskyttelse, fødevaresikkerhed, folkesundhed og beskyttelse af privatlivets fred. En whistleblowerordning kan altså afvise indberetninger, der ikke falder indenfor listen.
Ydermere gælder det, at whistlebloweren skal være kommet i besiddelse af oplysningerne i en arbejdsmæssig sammenhæng.
INDHOLDET AF EN WHISTLEBLOWERORDNING?
Der er nogle specifikke lovmæssige krav til den måde, I skal etablere og drive jeres whistleblowerordning på. Overordnet kan det siges, at:
Datatilsynet opretter desuden en ekstern ordning, hvor man udover de øvrige emner kan indberette om seksuel chikane.
På CO-industris Topmøde for medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer har du mulighed for at høre mere om beskyttelse af whistleblowere og etablering af en intern whistleblowerordning.
VIL DU VIDE MERE?