Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg
  • Overenskomst
  • Samarbejde
  • Arbejdsmiljø
  • Tillidsvalgte
  • CO-Magasinet

ARTIKLER & NYHEDER

Hjælp til omsorgssamtalen

Tillidsvalgte kan være til stor hjælp for kolleger, som skal til omsorgssamtale hos chefen.

En indkaldelse til omsorgssamtale kan godt give svedige håndflader og sommerfugle i maven, men er virksomhedens politik på området på plads, griber arbejdsgiveren det rigtigt an og giver den tillidsvalgte den rigtige støtte, så kan det ende med at være en positiv oplevelse.

- En omsorgssamtale viser jo, at man som ledelse er interesseret i dig som person og ikke bare i arme og ben. Den handler typisk om noget, som man ikke kan se. Ledelsen og måske kollegerne kan kun konstatere, at vedkommende opfører sig anderledes end ellers. Og den gode omsorgssamtale handler
om, hvordan arbejdspladsen kan hjælpe i den givne situation, siger Michael Jørgensen, miljøsekretær i CO-industri.

Tillidsvalgte og omsorgssamtaler

Tillidsvalgte bør være opmærksomme på:

• at være nysgerrig på den situation, kollegaen står i – fremfor at finde løsninger

• at få afdramatiseret, så kollegaen kan få en åben og ærlig dialog med ledelsen

• at eksempelvis spørge ind til, hvilke bekymringer kollegaen har for det videre forløb og hjælpe ham/
hende til at søge løsninger eller svarene hos sin leder

• at en svær samtale ikke er en hyggesank; kollegaen har brug for, at den tillidsvalgte er klar i mælet
og har ro til at lytte

• at indgå aftaler med medarbejderen om, hvordan man sammen kommer videre med udfordringen

• at hun/han ikke er ansvarlig leder, så beslutningen træffes andetsteds

• at tilbyde sin støtte – også som bisidder

 

EN GOD POLITIK

Industriens Branchearbejdsmiljøråd har udgivet pjecen ”Når samtaler bliver svære”, som giver en række råd til, hvordan ledelsen kan gribe omsorgssamtaler an. Men selv om pjecen er rettet til ledelsen, så kan tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter også blive klogere af at læse den. De kan nemlig hente inspiration til, hvordan virksomheden får udarbejdet en god politik om omsorgssamtaler, så der er klare regler for, hvornår der indkaldes til samtale, hvordan den skal forløbe, og hvad det er, ledelsen vil opnå med samtalen og kan tilbyde af hjælp.

- Det er vigtigt, at der er klare linjer for, hvordan virksomheden hjælper, så ingen får den opfattelse, at der er forskel på den hjælp, medarbejderne kan få, afhængig af hvor godt man kommer ud af det med ledelsen, siger Michael Jørgensen.

Samtidig er det også en god ide at aftale, at tillidsrepræsentanten bliver orienteret, når arbejdsgiveren vil indkalde en medarbejder til omsorgssamtale.

- Når kollegaen er indkaldt til samtalen, kan tillidsrepræsentanten bakke positivt op og hjælpe med at tage det skræmmende ud af samtalen. For det er jo i bund og grund godt at få hjælp til de problemer, man går og slås med, uanset om det handler om nedsat tid i en periode for at håndtere sygdom i
familien eller professionel hjælp til et misbrug, siger han.

Den gode omsorgssamtale

Pjece nr.: 2016-005

Udgivelsesdato: 3-3-2016

Læs mere og bestil

 

LYT OG LAD KOLLEGAEN SNAKKE

Sammen med tillidsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten kan kollegaen også øve sig i at fortælle om sin situation.

- Sådan en samtale kan godt virke skræmmende. Mange har jo nok en tendens til at sige, at det må de selv bakse med. De er voksne mennesker. Men ofte hjælper det at få sat ord på, hvad der er galt. Det er vigtigt, at den tillidsvalgte ikke kommer med løsninger, men lytter og lader kollegaen snakke. Det
kan godt være svært. Men lad være. Det er jo sådan, at den, der ikke er involveret i problemet, heller ikke skal bære konsekvenserne af løsningen, påpeger Michael Jørgensen.

Tillidsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten kan også tilbyde at være bisidder ved samtalen. Og her er det vigtigt, at den tillidsvalgte er helt klar over sin rolle og er godt klædt på til samtalen.

- For nogle medarbejdere vil det være en stor hjælp, hvis tillidsrepræsentanten siger: ”Jeg går rigtig gerne med til samtalen, men du skal være klar over, at det ikke handler om din ansættelse, men om dit adfærdsmønster”, siger Michael Jørgensen.

VIL DU VIDE MERE?

Relateret indhold