Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

Sådan hjælper du din kollega over uddannelsesbarrieren

Uddannelsespilot og tillidsrepræsentant Anders Bay Petersen giver fif til, hvordan du får dine kolleger med på uddannelsesvognen.

For tre år siden var Anders Bay Petersen en af dem, der smækkede armene over kors og trak nej-hatten godt ned over ørerne, hvis ledelsen foreslog et kursus.

I dag er han en dybt engageret uddannelsespilot ved Netværkslokomotivet, som brænder for at give sine kolleger og andre ansatte i industrien den samme øjenåbnende oplevelse med uddannelse, som han selv har haft.

Fakta

Hver sjette dansker har svært ved at læse simple tekster og besvare spørgsmål om indholdet.

Kilde: PIAAC

Anders Bay Petersen er 3F-tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant på Siemens Gamesa i Brande, og så er han ordblind og staver ifølge sig selv ad helvede til. Derfor var han ihærdigt driblet uden om alt, hvad der hed kurser og uddannelse, lige indtil en chef blev ved med at presse ham så meget, at han til sidst sagde ja bare for at få ro. Han fik ordblindeundervisning, og hans verden ændrede sig.

6 tips

Seks tips fra Anders Bay Petersen til at nedbryde uddannelsesbarrierer:

•    Gå forrest. Vis, at uddannelse er en god idé ved selv at tage af sted. Og fortæl om det.

•    Sæt dig ind i, hvad det vil sige at være ordblind. Find ud af, hvad der er af muligheder for hjælp. Om muligt så skaf CD-ORD eller AppWriter til din computer som læse-/skrivestøtte-programmer.

•    Spot frontløberne. Taler de godt om uddannelse, så følger de andre efter.

•    Giv en god forklaring på, hvorfor kollegaen skal uddanne sig. Det er en investering i dig selv og øger din værdi på arbejdspladsen og på arbejdsmarkedet, og så styrker det virksomhedens konkurrenceevne.

•    Gør uddannelse tilgængelig. Der vil være masser af undskyldninger for ikke at komme afsted. Gør det nemt og sørg gerne for lidt ekstra godt til deltagerne som for eksempel lækker frokost, kortere arbejdsdag og gratis frugt.

•    Sørg for, at undervisningen er vedkommende for deltagerne. Det skal være noget, som de kan bruge her og nu i deres hverdag, så de kommer i gang med en positiv oplevelse.

På kurset blev han nemlig præsenteret for nogle af alle de digitale hjælpemidler, der kan hjælpe ordblinde i hverdagen.

”Jeg var vant til at besvare min kones sms’er med ja eller nej. Pludselig kunne jeg skrive beskeder til hende: ”Hej, jeg kører hjem efter en travl dag på Siemens Gamesa, men jeg kører lige ind om Bilka og køber kartofler.” Så skrev hun tilbage: ”Det er o.k. Hvem har skrevet beskeden?” Det er det, jeg husker bedst. Hun var slet ikke vant til, at jeg kunne. Det var fedt,” fortæller han.

Begejstringen var så stor, at han gik til sin ledelse med ideen om kompetenceafklaring af kollegerne.

”Jeg tænkte, at hvis jeg kan få så stor glæde af det her efter at have gået og gemt mig i så mange år, så skal gutterne også have muligheden,” siger han.

 

SKABER FORSTÅELSE

Ledelsen var med på ideen, og 40 til 50 kolleger deltog i afklaringen af deres læse- og skrivekompetencer. 70 procent af dem havde svært ved at læse og forstå almindeligt dansk. Anders Bay Petersen og hans kolleger kom på et kursus for ordblinde og svage læsere, og siden har de været på to opfølgende kurser på kollegernes opfordring.

”Det var den bedste teambuildingøvelse. Pludselig fik vi en anden forståelse for hinanden. Nu ved vi, at når en kollega altid helst vil gøre noget praktisk som at hente bolte og lader dig arbejde ved computeren, så er det, fordi han er ordblind,” forklarer han.

På kurset for kollegerne gjorde Anders Bay Petersen sine første erfaringer med, hvad der for alvor tænder interessen hos kollegerne. Opgaverne skal være så jordnære og dagligdags som mulige. Det betyder blandt andet, at de har arbejdet med at tjekke begunstigelse i pensionsordninger og sende ansøgninger om særlige ordblindeprogrammer til kommunen. Til gengæld har kollegerne fået mod på mere uddannelse.

 

DE TO FRA MUPPET SHOW

Det er nogle af de erfaringer, han giver videre, når han tager med Netværkslokomotivet og deres pølsevogn ud på arbejdspladser i industrien for at tale om uddannelsesmuligheder. Og det sker ikke sjældent, at han løber ind i en version af sig selv for tre år siden.

”Jeg var ude på en fabrik, og chefen spurgte mig: ”Kender du Muppet Show med de to herrer, som sidder på en balkon?” Jo, dem kendte jeg godt. ”Dem har jeg herude. De har været inde her i morges for at sige, at hvis de skulle med til det her, så sagde de op. For det kan de slet ikke bruge til noget.” Og ganske rigtigt, da folkene kom ind, så kom der to ældre herrer ind til sidst. Jeg var slet ikke i tvivl om, hvem de var,” fortæller Anders Bay Petersen.

Netværkslokomotivet

  • Netværkslokomotivet vejleder og motiverer private virksomheder til at opkvalificere medarbejdere, som har svært ved at læse, skrive, regne og bruge it og engelsk.
     
  • Netværkslokomotivet hjælper med at finde det rette uddannelsessted og kan fortælle om mulighederne for økonomisk støtte og/eller vikardækning. Netværkslokomotivet motiverer også medarbejderne til uddannelse blandt andet ved at rulle en pølsevogn ind på fabrikken og kan bidrage med løbende sparring, vejledning og rådgivning.
     
  • Netværkslokomotivet er uafhængigt og gratis.
Netværkslokomotivet

Han har fundet ud af, at ærlighed, humor, et farverigt billedsprog og en god forklaring ofte får paraderne til at sænke sig selv hos de mest modvillige. Derfor fortæller han åbent om, hvor han kommer fra, og hvorfor en mand, der var en rigtig møghvalp i skolen, nu står og opfordrer folk til at komme i gang med at styrke deres kompetencer.

”Jeg plejer at sige, at det ikke er nogen selvfølge, at vi skal være på den samme arbejdsplads hele livet. Virksomhederne er nødt til at udvikle sig for at klare sig i konkurrencen, og det kræver mere og mere af medarbejderne. De skal opkvalificeres. Hvis man ikke vil noget, så er det ikke sikkert, at man kan blive ved med at være på sin arbejdsplads. Virksomheden vil investere i medarbejderne, og de vil ovenikøbet gøre det i arbejdstiden og give løn for det. Så er det, medarbejderne skal finde ud af med sig selv, hvad de vil investere i at blive på arbejdspladsen,” forklarer han.

 

HAR FÅET LIVSKVALITET

Det er palletalen. Noget andet er mødet med medarbejderne, når pølsevognen slår klapperne op, og det er tid til uformel snak på fabriksgulvet. Her oplever Anders Bay Petersen, at mange meget gerne vil høre, hvad han har fået ud af det.

”Jeg plejer at sige dét, at jeg står her i dag med Netværkslokomotivet og så den livskvalitet, jeg har fået. Det betyder så meget, at det ikke længere er et problem at skrive en sms eller en mail og læse en tekst. Det giver så meget glæde, og jeg har fået mod på at tage meget mere uddannelse. Lige nu overvejer jeg en lederuddannelse for ordblinde – ikke fordi jeg skal være leder, men fordi jeg gerne vil vise, hvad man kan,” siger han.

 

APPS ERSTATTER IKKE UDDANNELSE

Et andet salgstrick er det utal af apps, som kan lette hverdagen, hvis man ikke er helt skarp til ord eller tal. Anders Bay Petersen hiver gerne sin egen telefon frem og viser, hvad de enkelte apps kan.

Apps

Få inspiration til apps, som kan hjælpe ordblinde og andre, som har svært ved at læse og skrive

Apps til ordblinde og andre der har svært ved at læse og skrive

”Hjælpemidlerne gør, at du ikke sidder dér i skolen og føler dig dum igen. Men jeg siger også, at fordi du får alle de her apps, så betyder det ikke, at du ikke skal uddanne dig og opkvalificere dig. Det betyder bare, at du har nemmere ved det, at du ikke sidder og er træt af det hele og kigger på klokken. Nu får du noget ud af det, og du får nogle kvalifikationer, så du er mere værd for din arbejdsplads og mere værd på arbejdsmarkedet,” siger han.

Men hvad med de to ældre herrer på fabrikken? De gik ind til chefen efter mødet med Netværkslokomotivet og Anders Bay Petersen og sagde, at de gerne ville være med til ”det her kompetenceafklaring”, og at de gerne ville på det første kursus.

”For der skulle jo være nogen, der gik forrest, som de sagde. Og da de havde været afsted, var de glade og gik rundt og anbefalede de andre at tage afsted,” fortæller Anders Bay Petersen tilfreds.

”Man skal spotte frontløberne. Hvis du kan få dem med, så skal det nok gå godt,” lyder rådet fra den erfarne uddannelsespilot.

Lyst til mere viden

Vil du hjælpe dine kolleger nu?

Netværkslokomotivet afholder den 20. oktober et onlineevent, hvor du kan blive klogere på, hvorfor nogle kolleger gør alt for at slippe for at komme på kursus, og hvad du kan gøre for at motivere dem til at tage glade afsted på kursus.
Det er gratis at deltage, og du kan tilmelde dig hos Netværkslokomotivet 
 

Tilmelding