Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

Sæt spot på arbejdsmiljøet

I-BAR giver gode råd til, hvordan din arbejdsplads laver målrettede, kortvarige microkampagner om arbejdsmiljøet, der både virker og er billige.

Kniber det med at få kollegerne til at rydde op efter sig, eller trænger I til en lille reminder om, hvorfor det er en god ide at bruge høreværn. Så har I-BAR udarbejdet kampagne-pakken ”Sæt spot on”, der med små midler kan sætte fokus på netop jeres ømme arbejdsmiljøpunkter.

På I-BAR’s hjemmeside www.i-bar.dk/kampagner kan I på arbejdspladsen få viden om, hvordan I planlægger, gennemfører og evaluerer en mikrokampagne.

- Mange virksomheder vil gerne lave noget, som sætter fokus på et eller andet problem med arbejdsmiljøet. Men det er jo ikke alle, der har et stort budget og ressourcerne til at rulle en større kampagne ud. Derfor forsøger nogle sig med varierende succes, mens andre synes, at det er for bøvlet og lader problemet ligge. Vi har med kampagnepakken forsøgt at præsentere nogle ideer til, hvordan arbejdspladserne kan lave målrettede, kortvarige kampagner, hvad virksomhederne skal have med i overvejelserne, og hvad det indebærer at lave kampagne, siger Michael Jørgensen, miljøsekretær i CO-industri.

Det er nemlig vigtigt at sikre sig, at hele organisationen bakker op om arbejdsmiljøkampagnen, hvis den skal have den ønskede effekt, understreger han.

- Hvis man vælger at lave en plakat for at sætte fokus på et arbejdsmiljøproblem, så er det afgørende, at alle fra ledelse til tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant ved hvorfor, så de kan svare på eventuelle spørgsmål fra medarbejderne. At få forbedret arbejdsmiljøet er nemlig en ”Vi”-sag. Det er ikke noget som arbejdsmiljørepræsentanterne kan gøre alene, siger han.

 

Plakater klar til tryk

På I-BAR’s hjemmeside kan du ud over de gode råd også hente trykklare filer og logoer til plakater om forskellige emner, som kan printes på arbejdspladsens egne printer.

- De færreste danske virksomheder har 100.000 kroner til arbejdsmiljøkampagner. Med I-BAR’s materiale kan selv små virksomheder med få medarbejdere sætte spot på de arbejdsmiljøemner, som de synes trænger til at bliver fremhævet, siger Michael Jørgensen.

Fokusset i kampagnematerialet er på ét arbejdsmiljøemne ad gangen, og det er der en god grund til, siger Michael Jørgensen.

- Vi ved fra erfaring, at det er bedst at tage en ting ad gangen og sige, at nu er det vigtigt, at vi for eksempel har fokus på høreværn. Samtidig er kampagnerne lagt an på kun at skulle løbe over kort tid for at skærpe nysgerrigheden. Så kan man på virksomheden holde en pause og eventuelt starte en ny kampagne, hvis man har lyst, siger han.

Desuden er de løftede pegefingre droppet til fordel for enkle budskaber og forslag til utraditionelle metoder til udbredelse af budskabet.

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.

VIL DU VIDE MERE?