Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

Som ringe i vandet

Et godt psykisk arbejdsmiljø giver øget produktivitet, og det hele starter med den enkelte medarbejder og leder, lyder budskabet på TekSams temadag.

På en elektronikfabrik i Malaysia arbejdede de med de ergonomiske forhold i virksomheden. Der blev systematisk investeret 1.100 dollars i et bedre arbejdsmiljø. Gevinsten det første år var på næsten 1,3 millioner dollars.

Historien fra Malaysia illustrerer ifølge Jesper Palm, konsulent i managementfirmaet 2Management og foredragsholder på TekSams temamøder om produktivitet og psykisk arbejdsmiljø, hvordan et godt arbejdsmiljø og høj produktivitet hænger sammen.

- Det er en businesscase, der vil noget. Hvis det kan lade sig gøre i Malaysia, så kan det også lade sig gøre i Danmark. Men det er en fælles udfordring. Min påstand er, at hvis det psykiske arbejdsmiljø bliver bedre, så bliver økonomien i virksomheden også bedre, siger han til de mange deltagere i TekSams temadag i Roskilde.

 

Det starter med dig
Det handler om at skabe en verden, som mennesker har lyst til at være en del af, som den amerikanske forsker og NLP-træner Robert B. Dilts udtrykker det. Og det første skridt mod en arbejdsplads, hvor alle har lyst til at være, starter med dig selv, påpeger Jesper Palm.

- Positiv energi spredes som ringe i vandet. Det er ikke nødvendigt at lave revolution, men små ringe, der kan sprede sig og ændre meget. Og vil du gerne have et godt psykisk arbejdsmiljø på din arbejdsplads, så kan du begynde med at gå foran selv, forslår han.

Det handler om at sende det psykiske arbejdsmiljø ind i en positiv spiral. Og det kan du blandt andet gøre ved at erkende, at du ser det, som du ser efter.

- Når en kvinde er gravid, så har der aldrig været så mange barnevogne på gaden. Når du på arbejdspladsen har besluttet dig for, at en kollega er dum, så skal han eller hun ikke lave det mindste lille fejltrin, før du får bekræftet din holdning. Derfor kan du selv være med til at bestemme, hvordan dagen skal være, når du om morgenen ser dig selv i spejlet. Det er dig, der bestemmer, om din dag skal være fantastisk eller ej, siger Jesper Palm.

 

Fokus på det, der lykkes
Anerkendelse, respekt og retfærdighed går igen, når deltagerne på TekSams temamøde skal pege på, hvad det er, der giver et godt psykisk arbejdsmiljø, og netop den anerkendende og respektfulde tilgang er vigtig for, hvordan vi har det med hinanden, påpeger Jesper Palm.

- Det betyder meget, at vi har en anerkendende tilgang til verden og vores kolleger. At respektere andres mening og føle, at når der på arbejdspladsen bliver taget beslutninger, så er det sket i respekt for den enkeltes mening, er utrolig vigtigt, siger han.

Den anerkendende metode bruges blandt andet i værktøjet Appreciative Inquiry (AI), der kan bruges til at hjælpe et team til at udvikle sig. Metoden er baseret på en overbevisning om, at mennesker udvikler sig bedst, når det sker i en positiv og anerkendende sammenhæng. AI tager derfor udgangspunkt i det, der virker, og bygger videre på de positive oplevelser, samtidig med, at de negative sider af en udfordring anerkendes.

- Vi er nødt til at anerkende, at nogle ting er noget møg. Men udgangspunktet er det, der virker, forklarer han.

 

Selvværd og selvtillid
Den måde, vi påvirker hinanden på, smitter nemlig også af på, hvor meget vi yder, når vi er på arbejde.

- Mere produktivitet handler om os alle sammen. Når vi taler med hinanden, så enten oplader vi hinanden med energi, eller vi aflader hinanden og tager energien. Derfor skal der fokus på det, der lykkes, i stedet for det, der ikke lykkes, siger han.

Samtidig peger Jesper Palm på, at det er vigtigt at huske, at mennesket består af både selvværd og selvtillid. Selvværd er troen på, at vi er værdifulde i os selv, mens selvtillid er troen på, at vi udretter noget værdifuldt, at vi præsterer noget.

- Der er en god huskeregel som siger, at når du roser, så må du gerne have fokus på både selvværd og selvtillid, mens du aldrig må skælde folk ud for det, de er. Hvis du siger, ”Når du gør sådan, så…”, så har modtageren en mulighed for at ændre på det, han gør. Det har han ikke, hvis du siger, at han er dum, forklarer Jesper Palm.

Og selv om der er mange knapper, som arbejdspladsen kan trykke på for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø, så er hans råd selv at gå forrest i kampen for en arbejdsplads, hvor der er fokus på respekt, trivsel og det, der lykkes.

- Gå ud og prøv det. ”Risikoen” er, at I får et bedre arbejdsmiljø, bedre produktion og i sidste ende et bedre samfund, fastslår Jesper Palm.

 

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.

VIL DU VIDE MERE?