Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg
  • Overenskomst
  • Samarbejde
  • Arbejdsmiljø
  • Tillidsvalgte
  • CO-Magasinet

ARTIKLER & NYHEDER

Sov godt

De fleste natarbejdere har problemer med at få nok sammenhængende søvn. Det kan være derfor, at natarbejdere har større risiko for at komme ud for ulykker, som en ny videnskabelig undersøgelse viser. De sidste 20 års studier viser også, at natarbejde er forbundet med betydelige helbredsproblemer. Her kan du finde gode råd til at få en bedre søvn.

Hvis du arbejder om natten – enten fast eller i skift – har du 11 procent større risiko for at komme ud for en ulykke, hvor du er nødt til at komme på hospitalet. Det viser en ny dansk undersøgelse, som professor Anne Helene Garde fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø præsenterede på Arbejdsmiljøtopmøde 2017 i oktober arrangeret af Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i industrien (BFA Industri).

- Natarbejdere har generelt en dårligere søvn og deres døgnrytme er påvirket i negativ retning. Det fører til træthed, og det kan påvirke reaktionsevnen både i og uden for arbejdstiden, hvilket kan have betydning for risikoen for ulykker, forklarer Anne Helene Garde.

Undersøgelsen omfatter over 150.000 ansatte, som blev fulgt over to år, og den viser, at 2.300 hospitalskrævende ulykker på arbejdet eller i fritiden kan relateres til natarbejde. Hvilke faktorer som giver den forøgede risiko, siger studiet ikke noget om.

Der mangler nemlig generelt viden om skifte- og natholdsarbejdes påvirkning af ulykker – og helbredsproblemer i øvrigt. 

 

Mere syge

Forskning gennem de seneste 20-25 år viser, at visse sygdomme er overrepræsenterede hos folk, der får for lidt søvn eller har en skæv døgnrytme over lange perioder. Et stort problem blandt skifteholds- og natarbejdere er søvnunderskud, og søvnkvaliteten er ofte dårligere med hyppigere opvågninger. Det gælder især ved nattevagter, men også tidlige morgenvagter kan give problemer. Typisk er nattesøvnen inden en tidlig morgenvagt to-fire timer kortere end en almindelig nattesøvn. Og når man sover om dagen efter en nattevagt, bliver søvnen et-tre timer kortere, end den ellers ville have været.

Mange oplever også problemer med maven i form af appetitforstyrrelser, forstoppelse og løs mave samt stress, irritabilitet og rastløshed. Desuden er natarbejde under mistanke for at øge risikoen for type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og brystkræft.

- Det er meget individuelt, hvor meget folk føler sig påvirket af skifteholdsarbejde, som også medfører arbejde om natten eller tidligt om morgenen, siger Anne Helene Garde.

Til gengæld viste studiet om ulykker blandt natarbejdere ikke en forskel i køn og alder. Vi arbejder nu videre med at etablere viden om, hvorvidt der er måder at tilrettelægge natarbejdet på, som minimerer risikoen for ulykker på arbejdet eller i fritiden.

Gode råd

Da menneskets døgnrytme som udgangspunkt er indrettet på at sove om natten, gælder det om at finde nogle metoder til at afbøde de helbredsmæssige påvirkninger ved natarbejde. Det er vigtigt, at nattevagterne, der ligger i skift, højst bliver to-fire i træk, og at vagterne ikke bliver så lange som 12 timer, og at de ligger med rotation med uret.

Som arbejder på skiftehold kan man også selv gøre en del for at få en bedre søvn og døgnrytme. Det gælder både hvornår og hvordan, man sover, ligesom for eksempel kost og motion har en betydning. De gode råd kan du se i pjecen ”Natarbejde”, som er udgivet af BFA Industri. Vær også opmærksom på, at ansatte på natarbejde har ret til en gratis helbredskontrol hvert andet år, så eventuelle helbredsproblemer kan blive taget i opløbet, hvilket du kan læse mere om i Industriens Overenskomsts bilag 10 sammen med øvrige regler for natarbejde.