Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

Uddannelse sikrer fremtiden

Tillidsrepræsentant Allan Slawecki har et skarpt fokus på at få bagageoperatørerne hos Aviator til at uddanne sig, så de er attraktive på arbejdsmarkedet, hvis kroppen ikke kan mere.

Fem et halvt år. Så kort tid holder bagageoperatører i gennemsnit til at slæbe kufferter, opstarte flymotorer og kravle rundt i lastrum, før knæ, ryg og skuldre er slidt ned.

Derfor har Allan Slawecki fra Aviator i Københavns Lufthavn gennem flere år presset hårdt på for at få kollegerne til at uddanne sig, så de har andre muligheder, hvis kroppen siger stop. 

- Jeg har alt for tit siddet med ved sygesamtaler, hvor kolleger efter fem knæoperationer og tre rygoperationer må erkende, at nu går den ikke længere. Og jeg har set folk gå fra hus og hjem af den grund. Det er så tragisk. Derfor handler det om at være på forkant og have et alternativ til det at være kuffertslæber, fortæller han.

Men selv om de kan se, at gode kolleger må opgive jobbet på grund af nedslidning, så var lysten til uddannelse aldrig stor tidligere.
- Nogle tog kurser, fordi de godt kunne se, at der var fordele ved at have grundkurset i lufthavnsuddannelsen. Men ellers var der ikke stor interesse, fortæller Allan Slawecki.

IKUF ændrede alt
Den holdning har muligheden for at komme på selvvalgt uddannelse gennem IKUF fuldstændigt ændret – med god hjælp fra Allan Slawecki.

- Vi var nogle af de første, der virkeligt gjorde brug af IKUF, og i starten kom jeg fast på deres kontor mindst en gang om ugen for at få helt styr på reglerne. Samtidig gjorde jeg virksomheden klart og tydeligt opmærksom på, at sådan og sådan var reglerne, og at der ikke var nogle omkostninger for dem, fortæller han.

Og så gik han ellers i gang med at bearbejde kollegerne. Tidligere har det været vanskeligt at få dem til at tage AMU-kurser, fordi løndækningen var dårlig, når meget af lønnen hentes ind på skæve arbejdstider. Men med IKUF er de sikret bedre løndækning, og det ændrer fuldstændigt spillet.

- Jeg startede med at få fat i trendsætterne – dem de andre så op til – og snakkede med dem om, hvor godt det kunne være at være på kursus. Senere kunne jeg lokke med mere almindelige mødetider og for eksempel sige: ’Jeg kan give dig et stort kørekort på seks uger. Lillemor vil have dig hjemme de næste seks weekender, og du vil være hjemme klokken 14 hver dag i seks uger.’ Det ”breakede” det virkeligt, siger han.

Succes i medicinalbranchen
En anden type efteruddannelse, som han har haft stor succes med, er at sende kollegerne på pharmakon-kurser. Medicinalindustrien efterlyser i stor udstrækning medarbejdere, der er vant til at arbejde på skiftehold, og indtil videre har 40 mand været på kursus. En del af dem har siden fået job i medicinalvirksomheder.

Langt de fleste af de efteruddannelseskurser, som Allan Slawecki forsøger at få sine kolleger til at tage, bidrager til at gøre dem mere attraktive på arbejdsmarkedet både internt og eksternt, og dermed kan de forhåbentligt fastholde beskæftigelsen. Jobbet som bagageoperatør er rimeligt godt betalt, så det er svært at finde kurser, der lønmæssigt kan løfte dem.

Dog har flere af de kolleger, der har fået job i medicinalindustrien, fået en mere lukrativ pensionsordning, hvilket løfter dem lønmæssigt.

Uddannelsesliste frister
Samtidig betyder det også meget for kollegerne, at de med efteruddannelse får et stykke papir, som de kan bruge i fremtiden.
- Det betyder noget at få papir på, hvad du kan. Det er en mulighed for at komme videre, hvis det bliver nødvendigt. Jeg har flere kolleger, der kar taget grundpakken på pharmakonuddannelse bare for at have muligheden, siger han.

I dag holder han uddannelsesgryden i kog ved sammen med 3F Kastrup at tage sig af alle de praktiske ting omkring uddannelse. Når Aviator nærmer sig lavsæsonen hen over vinter, fritter han kollegerne for, hvad de kunne tænke sig af uddannelse, og så bliver der hængt en seddel op i klubhuset, hvor de kan skrive sig på, til hvilken efteruddannelse de kunne tænke sig. Tilbuddene kan variere lige fra sushikurser over ordblindekurser og truckkurser til forkromningskurser. Og der er naturligvis andre muligheder, hvis nogen skulle have specialønsker.

- Nu kører det af sig selv. Det har en dominoeffekt, når man kan se, at ham den ”fede” fyr over fra rampen har meldt sig til et kursus. Så vil man også være med, siger Allan Slawecki.
 

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.