
Overenskomst
Se de gældende overenskomster, se hvordan de har udviklet sig gennem tiden og hent inspiration til, hvordan alle fordelene ved overenskomsterne kan bruges i hverdagen på virksomhederne.
Samarbejde
Et godt samarbejde udvikler medarbejdere og virksomheder i en positiv retning. Få inspiration og viden til at udvikle samarbejdet i samarbejdsudvalg, bestyrelser og europæiske samarbejdsudvalg.
Arbejdsmiljø
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - både fysisk og psykisk - er afgørende for at have det godt som menneske og medarbejder. CO-industri arbejder for et godt arbejdsmiljø gennem BFA Industri.
Tillidsvalgte
Bliv klogere på valg af tillidsvalgte, deres opgaver, uddannelse og muligheder. Det gælder tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, medarbejdervalgte i bestyrelser og ESU-repræsentanter.
ARTIKLER & NYHEDER
Ulykker og sygdomme er dyre – sådan forebygger I
Arbejdsmiljøet er vigtigt, og ulykker skal undgås. Det er langt de fleste enige om. Alligevel bliver det systematiske arbejdsmiljøarbejde ofte skubbet lidt i baggrunden i en travl hverdag. Nu sætter en ny rapport tal på de udgifter, der er forbundet med arbejdsrelaterede ulykker og sygdomme, for virksomhederne, den enkelte og samfundet.
Rapporten fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at det koster samfundet omkring 50 milliarder kroner om året, når medarbejdere er udsat for ulykker eller bliver syge af arbejdet. Den største del af regningen lander hos arbejdspladsen i form af tabt produktion.
”Vores forskning giver et indblik i de samlede samfundsmæssige omkostninger, når medarbejdere rammes af en ulykke eller sygdom på grund af arbejdet. Resultaterne giver en idé om potentialet ved at skabe forbedringer af arbejdsmiljøet i Danmark,” siger Kristian Schultz Hansen, der er professor ved NFA og medforfatter til den nye rapport.
Få et gratis tjek af jeres arbejdsmiljø
Vil I gerne gøre en ekstra indsats for at forebygge arbejdsulykker, så kan I booke et besøg af to arbejdsmiljøkonsulenter fra CO-industri og DI.
Konsulenterne vil give jer inspiration til at komme videre med jeres arbejdsmiljø ud fra den situation, jeres virksomhed er i.
TABT PRODUKTION ER DYR
Forskernes analyse viser, at de mest almindelige skader efter arbejdsulykker er vrid, forstuvninger, sår og brækkede knogler, mens smerter i muskler og led, psykisk sygdom samt kræft- og lungesygdomme er mest udbredt blandt arbejdsrelaterede sygdomstilfælde.
Når man ser på de økonomiske konsekvenser, så står indirekte omkostninger som nedsat produktivitet – både på arbejdspladsen og i det private – for den største økonomiske byrde på omkring 28 milliarder kroner, mens tabt livskvalitet står for knap 18 milliarder kroner.
De direkte udgifter til for eksempel sundhedsvæsenet står for lidt over tre milliarder.
”Det er især tabt produktion, der trækker ned, når vi ser på de forskellige parametre. Når en medarbejder er sygemeldt, står vedkommendes del af arbejdet stille eller må udføres af andre. Det er dyrt for virksomheden og samfundet,” siger Kristian Schultz Hansen.
Der er altså mange både menneskelige og økonomiske grunde til at sikre sig, at arbejdsmiljøet altid er i top.
FOREBYG ULYKKER OG SYGDOM
BFA Industri har lavet en vejledning, som kan hjælpe ledere og medarbejdere i arbejdsmiljøorganisationen med at arbejde systematisk med arbejdsmiljøet, så I når hele vejen rundt og forebygger, at ulykkerne opstår.
Fordelen ved at arbejde systematisk med arbejdsmiljøarbejdet er nemlig, at det kan medvirke til, at hensynet til arbejdsmiljøet bliver integreret i virksomhedens strategi, drift og kerneopgaver. Og når der bliver taget højde for arbejdsmiljøet i planlægningen, så kan belastninger ofte undgås eller reduceres.
Det systematiske arbejdsmiljø er summen af en række aktiviteter som:
Vejledningen tager jer med hele vejen rundt om både de lovpligtige aktiviteter og den ikke uvæsentlige del af det systematiske arbejdsmiljøarbejde, som foregår i forbindelse med løsningen af de daglige arbejdsopgaver og dialogen mellem ledere og medarbejdere.
I får en god beskrivelse af Arbejdsmiljøorganisationen (AMO), dens opbygning og opgaver. Ligesom I får tips til, hvordan I kan gribe den årlige arbejdsmiljødrøftelse an og et godt overblik over de lovkrav til systematisk arbejdsmiljøarbejde, som I er underlagt.