Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

HKScan hædres for kraftig reduktion i arbejdsulykker

Fjerkræslagteriet HKScan har i dag vundet Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Arbejdsulykker. Virksomheden får prisen for at have reduceret antallet af arbejdsulykker med over 95 procent.

På fem år har fjerkræslagteriet HKScan i Vinderup formået at nedbringe antallet af arbejdsulykker med over 95 procent. Mens virksomheden i 2016 havde 56 arbejdsulykker, var tallet nede på to arbejdsulykker af mindre alvorlig karakter i 2021. Hele arbejdsmiljøorganisationen har været med til at lave kampagner, som målrettet har sat fokus på én afgrænset problemstilling ad gangen.

Indsatsen anerkendes nu med Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Arbejdsulykker, som i dag blev overrakt af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) på vegne af Arbejdsmiljørådet.

”I slagteribranchen er risikoen for arbejdsulykker høj. Det er inspirerende at se, at HKScan har lavet en effektiv arbejdsmiljøindsats med kreative mikrokampagner, der motiverer til bedre sikkerhedsadfærd blandt medarbejderne og dermed gør en forskel i hverdagen,” siger Cristina Lage, formand for Arbejdsmiljørådet.

Hun roser virksomheden for at involvere arbejdsmiljøorganisationen i arbejdet og dermed sikre et kompetenceløft hos både medarbejdere og ledelse.

”Resultatet med et markant fald i antallet af arbejdsulykker er virkeligt beundringsværdigt og kan være til stor inspiration for andre i branchen,” fortsætter hun.

ET STREJF AF HUMOR

Ifølge Søren Bai, fabrikschef hos HKScan, kunne slagteriet ikke komme længere med klassiske indsatser som sikkerhedsrunderinger og tavlemøder. Derfor lavede virksomheden målrettede mikrokampagner, som hver har fokus på én afgrænset problemstilling. Det kan for eksempel være brugen af værnemidler eller forebyggelse af fald- og glideulykker.

Arbejdsmiljøorganisationen på 19 personer bestående af arbejdsmiljørepræsentanter, ledelse og medarbejdere har været på kursus i at lave slagkraftige og synlige kampagner med et strejf af humor. Der er blandt andet blevet uddelt bananer med budskabet ”Du skal bide i den, ikke glide i den”, og et særligt sko-politi har tjekket slidbanerne på de ansattes sikkerhedssko.

”Hele vores AMO er involveret i at udvikle og gennemføre mikrokampagnerne, og medarbejderne er taget ud af den almindelige vagtplan for at indgå i projekterne. Det har skabt et højt engagement, et stærkt sammenhold og styrket den fælles bevidsthed om altid at tænke sikkerhed først,” fortæller Søren Bai.

HKScan har foreløbigt afviklet otte mikrokampagner.

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.