I alle virksomheder skal arbejdsmiljøarbejdet varetages gennem samarbejde mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte.
Arbejdsgiveren har ansvaret for, at det arbejde, der udføres, foregår i overensstemmelse med arbejdsmiljøloven – det vil sige sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, men ledelse og ansatte har pligt til at samarbejde om arbejdsmiljøet.
Arbejdsgiveren har pligt til at inddrage arbejdsledere og ansatte, og på samme måde har arbejdsledere og ansatte pligt til at deltage i samarbejdet.
Samarbejdet skal skabe rammerne for både de daglige og de mere strategiske arbejdsmiljøopgaver.
I alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet om arbejdsmiljø foregå i en arbejdsmiljøorganisation (herefter AMO).
I virksomheder med højst 9 ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet systematiseres, men der er ikke pligt til at danne en AMO. I det daglige forgår samarbejdet her ved løbende og direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere.
obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.