Samarbejde
Et godt samarbejde udvikler medarbejdere og virksomheder i en positiv retning. Få inspiration og viden til at udvikle samarbejdet i samarbejdsudvalg, bestyrelser og europæiske samarbejdsudvalg.
Arbejdsmiljø
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - både fysisk og psykisk - er afgørende for at have det godt som menneske og medarbejder. CO-industri arbejder for et godt arbejdsmiljø gennem BFA Industri.
Tillidsvalgte
Bliv klogere på valg af tillidsvalgte, deres opgaver, uddannelse og muligheder. Det gælder tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, medarbejdervalgte i bestyrelser og ESU-repræsentanter.
"Folk med stress skal holdes i kort snor."
Sætningen lyder lidt formynderisk, som den kommer ud af Lars Baks mund. Men ordene er sagt i den bedste mening, for han ved, hvad han taler om.
Som uddannet stressvejleder og tillidsrepræsentant for medlemmer af Teknisk Landsforbund og arbejdsmiljørepræsentant på Siemens Gamesa i Brande har han nemlig haft stor succes med at fastholde stressramte kolleger i deres job.
"Jamen jeg mener det. Folk, der er – eller lige har været – ramt af stress, vil så gerne bevise, at de kan det hele, men hvis ikke de holder igen, så risikerer de at blive endnu mere syge, og i værste fald kan de få en depression eller få angst. De skal have at vide, at det er o.k., at de slapper af," forklarer han.
Stress er i dag så udbredt, at forskere taler om en folkesygdom. Hver syvende dansker føler sig stresset ifølge den nyeste undersøgelse af arbejdsmiljø og helbred fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Og en nyere måling fra LO viser, at næsten hver femte dansker inden for det seneste år har meldt sig syg, fordi de har været påvirket negativt psykisk på deres arbejde.
INGEN SKAL FØLE SIG ALENE
På Siemens Gamesa har de derfor besluttet at sætte hårdt ind mod stress, og Lars Bak har fået mulighed for at oprette en samtalegruppe, hvor kolleger, der er ramt af stress i forskellig grad, kan komme og snakke sammen og få gode råd til, hvordan de kommer ovenpå igen.
Ideen til samtalegruppen opstod, da en medarbejder kom tilbage til jobbet efter at have været sygemeldt med stress i to måneder.
"Jeg kom tilbage og følte mig meget alene. Derfor kontaktede jeg Lars, som er min tillidsrepræsentant, for at høre, om vi ikke kunne gøre noget, så andre ikke skulle opleve det samme," fortæller Tove.
De tog derfor initiativ til samtalegruppen, som mødes hver anden torsdag fra 12 til 13. Alle kolleger på sitet i Brande er velkommen i gruppen, og deltagerne i gruppen er både kolleger, som er ramt af stress, og kolleger, der føler, at de er på vej til det.
"Målet er at fange dem, der står på kanten af hullet. Hvis vi kan få vendt dem, så er vi i den grad lykkedes," siger Tove.
Og meget tyder på, at de har fat i den lange ende. En statistik fra gruppen viser nemlig, at 80 procent af de stressramte kolleger er tilbage i jobbet.
LUFT TIL FRUSTRATIONERNE
I gruppen er der både mulighed for at lufte sine frustrationer over ikke længere at kunne det samme, som man kunne før, og få gode råd til forløbet og hjælp ud af stressens klør.
Gruppen er stedet, hvor man kan få lov til at sige for helvede og sgu og få alle frustrationerne ud, så man kan trække vejret igen.
Lars Bak, tillidsrepræsentant
"Gruppen er stedet, hvor man kan få lov til at sige for helvede og sgu og få alle frustrationerne ud, så man kan trække vejret igen. Det hjælper meget at kunne komme og åbent sige: Jeg har det sådan og sådan og bagefter høre, at man ikke er alene, og at andre kan fortælle, hvad der vil ske fremadrettet. Og ikke mindst hjælper det at høre, at det går over, og at der er at hjælp at få," siger Lars Bak.
Deltagerne i gruppen vejleder også hinanden i, hvilke af de psykologer, terapeuter og coaches, der stilles til rådighed af virksomhedens sundhedsforsikring, der er bedst i de enkelte tilfælde.
"For vi har ikke to tilfælde af stress, der er ens," fastslår Lars Bak.
Nogle kommer kun en enkelt gang i stressgruppen og får nogle råd om meditation og eventuel ekstern hjælp, mens andre kommer flere gange og får en god snak. Nogle kommer af sig selv eller griber fat i Lars Bak, fordi de ved, at han står for gruppen, mens andre bliver opfordret til det.
"De fleste, vi kontakter, tager imod tilbuddet, men de siger ofte, at de ikke har behov for at sige noget, men bare gerne vil sidde der," fortæller han.
"Men når de kommer ind – boom – så ender det tit med, at de snakker og snakker, fordi de har mulighed for at sige noget af det, som de ellers ikke synes skal ud. Det kan være om usikkerhed, angst for at miste jobbet eller frustration over ikke at kunne levere," fortsætter Tove og understreger, at alle samtaler i gruppen er underlagt fortrolighed.
Efter aftale med den enkelte vil Lars Bak dog ofte tage en snak med den pågældendes leder, så de ved fælles hjælp kan få kollegaen tilbage på job.
LANGSOMT TILBAGE
I den forbindelse er han glad for, at Siemens Gamesa i dag har et system, hvor stressramte langsomt bliver ført tilbage til deres oprindelige arbejde og arbejdstid. Hver 14. dag bliver der indgået en aftale med den stressramte om, hvilke opgaver vedkommende skal arbejde med, og hvor lang tid de skal være på arbejde.
"Vi trapper folk op lige så stille og roligt. Ingen får opgaver med deadlines, og det første stykke tid får de heller ingen telefonopringninger eller e-mails. Efterhånden får de adgang til e-mail en time om dagen, og sådan arbejder vi os fremad eller lidt tilbage, alt efter hvad den enkelte kan klare," fortæller Lars Bak.
Og både han og Tove oplever, at der er stor forståelse og fleksibilitet hos Siemens Gamesa til at lade medarbejderne bruge den tid, som de behøver for at komme tilbage i form til fuldtid.
Selv om Tove i dag er ovenpå igen, så har hun fået lov til at deltage i gruppemøderne og dele ud af sin erfaring.
"Jeg får et kick ud af at hjælpe andre, for jeg ønsker ikke, at andre skal komme derud, hvor jeg har været," siger hun.
"Stress må ikke være et tabu. Det er en problematik, som vi arbejder med. For det kan være svært at få folk til at erkende, at de har stress, men når de først har gjort det, så har vi også mulighed for at tilbyde dem hjælp til at blive helbredt," siger Lars Bak.
Både han og Tove prøver derfor at få gjort både ledere og kolleger mere opmærksomme på de små tegn, der er, når en kollega er ved at ramme stressmuren.
"I virkeligheden kender de fleste ikke meget til symptomerne på stress, men vi vil jo helst stoppe stress, inden det for alvor gør folk syge. Derfor er der behov for, at alle er opmærksomme på hinanden," siger Lars Bak.
"Det handler om at lægge mærke til de små ting. Er der en kollega, som er begyndt at holde sig for sig selv, som er lidt kort for hovedet, eller ikke rigtigt har smilet i lang tid, så skal der reageres. Jeg tager gerne fat i en kollega, hvis jeg kan se, der er noget galt, så har vi Lars og gruppen til at hjælpe dem," supplerer Tove.
VIL DU VIDE MERE?