

Overenskomst
Se de gældende overenskomster, se hvordan de har udviklet sig gennem tiden og hent inspiration til, hvordan alle fordelene ved overenskomsterne kan bruges i hverdagen på virksomhederne.
Samarbejde
Et godt samarbejde udvikler medarbejdere og virksomheder i en positiv retning. Få inspiration og viden til at udvikle samarbejdet i samarbejdsudvalg, bestyrelser og europæiske samarbejdsudvalg.
Arbejdsmiljø
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - både fysisk og psykisk - er afgørende for at have det godt som menneske og medarbejder. CO-industri arbejder for et godt arbejdsmiljø gennem BFA Industri.
Tillidsvalgte
Bliv klogere på valg af tillidsvalgte, deres opgaver, uddannelse og muligheder. Det gælder tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, medarbejdervalgte i bestyrelser og ESU-repræsentanter.
ARTIKLER & NYHEDER
Tag whistleblowerordningen op i ESU
7. april 2022
Med whistleblowerdirektivet har Europa-Parlamentet skærpet kravene til europæiske virksomheders beskyttelse af whistleblowere. Direktivet, som nu bliver implementeret i de forskellige europæiske landes lovgivning, har betydning for virksomheder, der har ansatte i flere forskellige lande. Derfor er det en god ide, at ESU sætter emnet på dagsordenen og får spurgt ind til, hvordan ledelsen vil håndtere ordningen, mener CO-industri.
Whistleblowerdirektivet er i Danmark vedtaget som ”Lov om beskyttelse af whistleblowere”. Loven forpligter arbejdsgivere med over 49 ansatte til at have en whistleblowerordning. Samtidig giver loven whistleblowere beskyttelse mod repressalier i forbindelse med indberetning af lovovertrædelser og andre alvorlige forhold.
ER DER EN FÆLLES POLITIK?
Da direktivet også omfatter dine kolleger i Europa, anbefaler CO-industri, at I i ESU spørger ledelsen, om koncernen har en fælles politik for whistleblowerordningen. Relevante spørgsmål kan være:
ET VÆRKTØJ TIL RISIKOSTYRING
En whistleblowerordning skal ses som et værktøj til risikostyring. Formålet med loven er at forebygge forhold, der kan være i strid med offentlighedens interesser. Det er meningen, at en whistleblowerordnings eksistens i sig selv skal være med til at sikre åbenhed på arbejdspladsen og undgå eventuelle ulovligheder. I skal derfor betragte whistleblowerordningen som et supplement til den kommunikation, I allerede har.
Hvis I allerede har en whistleblowerordning, er det vigtigt at sikre, at den svarer til kravene i loven.
HVAD KAN MAN INDBERETTE?
Det er vigtigt at understrege, at loven ikke åbner et stort sort hul til rygter og sladder fra alt og alle. Loven fastsætter en lang liste af emner, der kan indberettes, som for eksempel offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser, hvidvask, finansiering af terror, produktsikkerhed, transportsikkerhed, miljøbeskyttelse, fødevaresikkerhed, folkesundhed og beskyttelse af privatlivets fred. Men en whistleblowerordning kan afvise indberetninger, der ikke falder indenfor listen.
Ydermere gælder det, at whistlebloweren skal være kommet i besiddelse af oplysningerne i en arbejdsmæssig sammenhæng.
INDHOLDET AF EN WHISTLEBLOWERORDNING
Der er nogle specifikke lovmæssige krav til den måde, en virksomhed skal etablere og driver sin whistleblowerordning på.
Overordnet kan det siges:
Arbejdsgivere med 50-249 ansatte kan deles om en whistleblowerordning.
Datatilsynet opretter desuden en ekstern ordning, hvor man udover de øvrige emner kan indberette om seksuel chikane.
obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.
VIL DU VIDE MERE?