Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

God dialog giver godt samarbejde

Herning Vand har fået CO-industris Samarbejdspris 2014

Det er den gode dialog i dagligdagen, som giver det gode samarbejde. Det mener tillidsrepræsentant Henrik Svendsen, som netop af den grund har indstillet sin arbejdsplads Herning Vand til CO-industris Samarbejdspris. 

"Når jeg møder vores direktør, så spørger han altid til os, hvad vi går og laver, og hvordan det går med de forskellige opgaver. Han vil gerne høre, hvis der er problemer. Så snakker vi tingene igennem og ender altid med at finde en fornuftig løsning. Det synes jeg er godt samarbejde," siger Henrik Svendsen, som er medlem af 3F og tillidsrepræsentant for syv kolleger i vandforsyningen hos Herning Vand.
 

AT SKABE MENING

Den lille snak på gangen eller dybe debat over mødebordet er et bevidst valg fra Niels Møller Jensens side. Han tiltrådte jobbet som direktør i Herning Vand for fire år siden, kort efter at tre forskellige enheder af vand- og kloakforsyningen var blevet samlet i et fælles forsyningsselskab.

"Det, jeg tog med fra mit tidligere job i byggeriet, var dialogbaseret ledelse – at man gør, som man siger, og siger det, man gør. Jeg tror dybt nede i maven på, at godt samarbejde handler om at skabe mening, og det er min opgave som leder at sikre, at alle medarbejdere kan se meningen med det, som vi gør. Og jeg synes faktisk, at vi har fået skabt en arbejdsplads med stor arbejdsglæde og faglig stolthed," siger han.

Nomineringsskema

Nominering til CO-industris Samarbejdspris

Er du tillidsrepræsentant, og har din arbejdsplads et særligt godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, så kan du nominerer arbejdspladsen til CO-industris Samarbejdspris.

Du kan udfylde nomineringsskemaet her:

Det viste sig nemlig hurtigt, at de tre forskellige medarbejdergrupper, der kom fra henholdsvis vandforsyningen, renseanlægget og rådhuset, hver medbragte deres egen arbejdskultur.

Derfor kaldte Niels Møller Jensen alle medarbejdere sammen og opmuntrede dem til at finde en fælles kultur på deres nye fælles arbejdsplads. Han lagde vægt på, at selv om de kom fra forskellige steder, så havde de sammen 100 års erfaring i netop det, som Herning Vand skal, nemlig at sikre sundt vand af høj kvalitet samt håndtere spildevand. Og så satte han et mål for virksomheden om, at den skal levere højere kvalitet for færre penge. 

I løbet af et halvt år udarbejdede en arbejdsgruppe blandt medarbejderne en håndbog, som beskriver samtlige regler i virksomheden og sætter rammerne for, hvordan kulturen skal være.

Det var en god start for samarbejdet i organisationen, mener de begge.

"Vi var usikre, vidste ikke, hvor vi skulle hen, og det var uvist, om opgaver skulle flyttes ud. Det var rart at få samlet alle om et fælles mål," siger Henrik Svendsen.

CHEF TIL ATTALE MED

Dengang var de 45 ansatte. I dag er de 55, og dialogen er stadig en væsentlig del af samarbejdet mellem ham og de to øvrige tillidsrepræsentanter på arbejdspladsen, samarbejdsudvalget og Niels Møller Jensen.

"Det betyder meget for os, at vi har en chef, som er til at tale med. Nogle gange er han ikke så nem at flytte, hvis han har truffet en beslutning, men vi tillidsrepræsentanter bliver altid hørt, hvis der sker noget. Og glemmer han os, så beder vi ham lige slå bremsen i og lytte til os, inden han fører sine beslutninger ud i livet. Et godt samarbejde virker jo ikke, hvis man ikke kan komme med sine meninger," pointerer han.

For Niels Møller Jensen er tillidsrepræsentanterne gode ambassadører, som skaber bindeled mellem ledelsen og medarbejderne.

"Jeg oplever, at tillidsrepræsentanterne er gode til at skabe mening med de beslutninger, som medarbejderne umiddelbart ikke forstår. Medarbejderne kan jo godt sidde og mene, at ledelsen træffer mærkelige beslutninger, men tillidsrepræsentanterne kender baggrunden og kan forklare den. På den måde kan de gribe bolden, så vi bevarer den fælles retning og opretholder den gode kultur," forklarer han.

Han er glad for, at tillidsrepræsentanterne også giver lyd, hvis ledelsen glemmer at inddrage dem i beslutningen, hvilket er sket i blandt andet en afskedigelsessag.

"Vi skal udnytte, at de stiller sig til rådighed. De er med til at gøre en forskel, og vi skal bruge al den viden, som er til stede," fastslår han.

En af de ting, som både leder og tillidsrepræsentant peger på er med til at skabe et godt samarbejde i virksomheden, er de månedlige nyhedsbreve, som Niels Møller Jensen sender ud til alle medarbejdere. Der er informationer om alt fra nye opgaver til fødselsdagshilsner.

"Det betyder meget for kollegerne, at de ved, hvad der sker, og at det, de går og laver, betyder noget og bliver bemærket. Alle læser det," siger Henrik Svendsen.

Både han og Niels Møller Jensen er begejstrede for, at netop deres arbejdsplads har vundet CO-industris Samarbejdspris og den statue, som følger med hæderen.

"Jeg fik et chok, da jeg fik beskeden, men det er alletiders. Nu får vi sådan en lille figur til at minde os om det gode samarbejde," siger Henrik Svendsen.